Ένας κανονικός αφελληνισμός!
Τμήματα τοῦ ἀστικοῦ ἱστοῦ ἀλλὰ καὶ περισσότεροι εἰδυλλιακοὶ θύλακες στὴ νησιωτικὴ καὶ ἠπειρωτικὴ χώρα δὲν ὑποδέχονται ἁπλῶς ἐπισκέπτες ἢ «ἐπενδυτὲς» ἔχουν περάσει στὴ δικαιοδοσία ἀτόμων μὲ δάφνες στὸ ὀργανωμένο ἔγκλημα τῶν χωρῶν τους, σὲ οἰκογένειες κλεπτοκρατὼν καὶ μαφιόζων.
Στὴ θέση ἐκείνων τῶν ξένων ποὺ καλλιεργοῦσαν μιὰ ἀληθινὴ σχέση μὲ τὴν Ἑλλάδα, πολλαπλασιάζονται τὰ φιμὲ τζάμια τῶν ὑπερπολυτελῶν τζίπ, ἀόρατοι καὶ ἀδιάφοροι μεσάζοντες, ἀγοραστὲς ἐπαύλεων ποὺ ὑπενοικιάζονται ἢ ἔχουν γίνει φρούρια μὲ μικροὺς ἰδιωτικοὺς στρατοὺς τραμπούκων.
ΣΤΙΣ ΤΡΕΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ τοῦ προηγούμενου αἰῶνα, ἀφοῦ πρῶτα περιπλανήθηκαν κάποια καλοκαίρια στὴ χώρα κολλῶντας τελικὰ σὲ ἕναν τόπο, τουρίστες ἀπὸ τὴ δυτικὴ Εὐρώπη καὶ πολὺ λιγότερο ἀπὸ τὶς ΗΠΑ, ἀποφάσιζαν τὴν ἀγορὰ κάποιου σπιτιοῦ. Κατὰ κανόνα ἦταν σπίτια ποὺ χρειαζόταν σοβαρὲς ἐπισκευὲς ἢ τὸ χωριὸ ὅπου βρισκόταν εἶχε μισοερημώσει σὰν ἀποτέλεσμα τῆς μαζικῆς φυγῆς τῶν νεότερων πρὸς τὰ ἀστικὰ κέντρα.
Ἐμφανίστηκε καὶ στὸ δικό μου νησὶ αὐτὸς ὁ ἀνθρωπότυπος ἀρχικῶν ἐπισκεπτῶν καὶ στὴ συνέχεια μαγεμένων, καλλιτέχνες μιᾶς μποεμίας ποὺ ἔφθινε ἢ γινόταν ὅλο καὶ πιὸ ἀνασφαλῇς στὴν τότε γιάπικη Δύση, νεαρότερους ἢ μεγαλύτερους μύστες τοῦ ἑλληνικοῦ τοπίου, περιπατητὲς τῶν ὀρεινῶν περασμάτων καὶ γνῶστες τῆς χλωρίδας καὶ τῶν βοτάνων γιὰ τὰ ὁποῖα ἐμεῖς, προσανατολισμένοι στὶς μεγαλουπόλεις καὶ στὰ γκάζια, ἐπιφυλάσσαμε μονάχα κάποιες γκριμάτσες περιφρόνησης. Αὐτὸς ὁ ἀλλοδαπὸς κόσμος ἀναδυόταν ἀπὸ τὸν μετα-χιπισμό της τοῦ ΄60, εἶχε ὅμως καὶ καταβολὲς ἀπὸ παλαιότερες γενιές, λόγιους, δασκάλους ἢ καὶ συνταξιούχους ἀπὸ κάποια πόλη τῆς Γερμανίας ἢ τῆς Σουηδίας.
Πάντως δὲν ἐκπροσωποῦσαν κάποια «ξένη εἰσβολή». Ὑψώθηκαν φυσικὰ κατὰ καιροὺς λίγες ντόπιες φωνὲς διεκτραγωδῶντας τον ἀφελληνισμὸ χωριῶν ἢ τόπων, ἰδίως στὴ Μάνη, στὴν Κρήτη καὶ σὲ κάποια ἄλλα σημεῖα τῆς χώρας. Ἐντάσσονταν κυρίως σὲ ἰδιοτελεῖς στρατηγικές, σὲ πρώιμες τουριστικὲς ἁψιμαχίες ἢ σὲ καχυποψίες σχετικὲς μὲ τὸ κλίμα τῆς ἐποχῆς- πολλοὶ ἀπὸ τοὺς ξένους εἶχαν θεωρηθεῖ πράκτορες καὶ κατάσκοποι ἐχθρικῶν δυνάμεων.
Ὁ τρόπος ὅμως μὲ τὸν ὁποῖο οἱ περισσότεροι ἀπὸ αὐτὲς τὶς φουρνιὲς Εὐρωπαίων πρόσφεραν στὴν παρατημένη ὕπαιθρο ἔγινε πιστεύω καὶ ἡ αἰτία γιὰ νὰ ἀγαπηθοῦν σιγά-σιγά ἀπὸ τοὺς περισσότερους ντόπιους. Καὶ ἂν ὄχι νὰ ἀγαπηθοῦν, νὰ ἀποτελέσουν οἰκεῖες, συμπαθεῖς φιγοῦρες. Μὲ τὸν καιρό, μάλιστα, μεταβλήθηκαν σὲ ἀληθινοὺς κατοίκους τῶν νησιωτικῶν κοινωνιῶν, γράφοντας ἱστορία ὡς μέλη συλλόγων γιὰ τὴ διάσωση παραλιῶν καὶ μνημείων, χαράσσοντας δασικὰ μονοπάτια καὶ διαδρομὲς στὰ πιὸ δύσβατα μέρη.
Ἐκεῖ ποὺ οἱ Ἕλληνες ἔβλεπαν ἁπλῶς ἀνεπιθύμητη καὶ «ἀναξιοποίητη» ἀγριάδα, ἡλικιωμένοι Ἄγγλοι, Γάλλοι ἢ Ὁλλανδοὶ ἔλιωναν τὰ πεζοπορικά τους πέδιλα. Ἀπὸ τὴν Αἴγινα, τὸ Πήλιο, τὴν Ἄνδρο, τὸ ἀνατολικὸ Αἰγαῖο καὶ ἀλλοῦ, ἀρκετοὶ ἀπὸ αὐτὲς τὶς γενιὲς ἤπιας (μὲ ἐξαιρέσεις) καταβύθισης στὴν ἑλληνικὴ ζωή, ἀποδείχτηκαν περισσότερο «πατριῶτες» – σὲ σχέση μὲ τὸν δημόσιο χῶρο καὶ τὰ ἀγαθά του- ἀπὸ ἕνα μεγάλο τμῆμα τῶν ντόπιων κατοίκων καὶ τῶν Ἑλλήνων ἐπισκεπτῶν. Μὲ τὸν ἕνα ἢ ἄλλο τρόπο, ἔδειξαν εὐγνωμοσύνη σὲ ὅ,τι κατάφεραν νὰ ἀπολαύσουν. Δὲν ἦταν ἄλλωστε προνομιοῦχοι σὲ μιὰ θάλασσα στερημένων ἀπὸ χαρὲς ντόπιων γιατί μιλᾶμε γιὰ τὶς δεκαετίες ὅπου ἀγόρασαν καὶ ἔχτισαν πολλοὶ Ἕλληνες τῆς διευρυμένης μεσαίας τάξης, τῶν ἐφάπαξ καὶ τῶν εὐκαιριῶν μέχρι τὶς ἀρχὲς τῆς νέας χιλιετίας ὅπου ὅλο τὸ οἰκοδόμημα εὐδαιμονικῶν διασταυρώσεων ἄρχισε νὰ ραγίζει καὶ νὰ γίνεται ὅλο καὶ πιὸ ἀνέφικτο γιὰ τοὺς ἑπόμενους, γιὰ τὶς λεγόμενες γενιὲς τῆς κρίσης.
Τώρα ὅμως θὰ μιλήσω γιὰ κάτι ἄλλο, γι’ αὐτὸ ποὺ μᾶς ἔχει πέσει στὸ κεφάλι τὴν τελευταία δεκαετία. Τὰ συζητᾶμε διαρκῶς μεταξύ μας, τὸ θέμα ἔχει γίνει δημοσιογραφικὸ καὶ ἐπιστημονικὸ πεδίο ἔρευνας, ἰδίως ἀπὸ τὸ 2020 καὶ ἔπειτα. Τί ἔχει συντελεστεῖ; Εἴτε μὲ τὰ διάφορα σχήματα τῆς golden visa, εἴτε μέσα ἀπὸ real estate ἐπεκτάσεις καὶ φυσικὰ μὲ τὴν μετατροπὴ ὁλόκληρων πολυκατοικιῶν καὶ ἀστεακὼν συνόλων σὲ Airbnb, ἕνας πραγματικὸς ἀφελληνισμὸς γίνεται πραγματικότητα. Τμήματα τοῦ ἀστικοῦ ἱστοῦ ἀλλὰ καὶ περισσότεροι εἰδυλλιακοὶ θύλακες στὴ νησιωτικὴ καὶ ἠπειρωτικὴ χώρα δὲν ὑποδέχονται ἁπλῶς ἐπισκέπτες ἢ «ἐπενδυτὲς» ἔχουν περάσει στὴ δικαιοδοσία ἀτόμων μὲ δάφνες στὸ ὀργανωμένο ἔγκλημα τῶν χωρῶν τους, σὲ ἀπόμαχους ἢ ἀνακυκλωμένους Μυστικῶν Ὑπηρεσιῶν, σὲ οἰκογένειες κλεπτοκρατὼν καὶ μαφιόζων. Σημαντικὲς περιουσίες καὶ ἀκίνητα στὴ Βόρεια Ἑλλάδα ἐλέγχονται ἀπὸ Βαλκάνιους ἐμπόρους ναρκωτικῶν ἐνῷ σὲ περιοχὲς «ἰδιαίτερου κάλλους» φυτρώνουν συνέχεια περίφραχτα οἰκιστικὰ συμπλέγματα ὅπου funds καὶ ἑταιρεῖες φαντάσματα ἀξιοποιοῦν τὴ βασικὴ ἰδεολογία τῶν κρατούντων: Αὐτὸ τὸ μῖγμα πελατειακοῦ κρατισμοῦ καὶ μεταχρονολογημένου νεοφιλελευθερισμοῦ μὲ τὸ ὁποῖο κινεῖται ἕνα κομμάτι τῆς Ἑλλάδας ἔχοντας ἀρκετὰ ἐρείσματα πολὺ πέραν ἀπὸ τὶς ἀνώτερες ἐλίτ.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου